"Kaikki Suomen frisbeegolfradat yhdessä paikassa."

Kettulanvuori

Radan kuvaus

Talvipelattavuus ei tiedossa

Kettulanvuoren frisbeegolfrata Petäjävedellä sijaitsee urheilukentän sekä Kettulanvuoren maastossa latupohjalla. Metsäinen ja mukavasti korkeuseroja omaava maasto tarjoaa heittäjille sopivasti haasteita.

Lue lisää

Rata päivitetty ja väyliä on 20 ja radan par 64.

Petäjäveden frisbeegolfrata on 20-väyläinen. Rata kiertää Kettulanvuoren 2,5 km latupohjaa pitkin. Heittoalustat on tekonurmea. Korit ovat päivitetty Prodigy T1 koreihin.

Rata sijaitsee Petäjäveden keskustan lähellä Kettulanvuoren ulkoilualueen ympäristössä.

Latupohja on myös lenkkeilijöiden/kuntoilijoiden käytössä. Frisbeegolfaajien tulee luonnollisesti huomioida muut alueella liikkuvat ihmiset. Petäjävedellä laji on uusi, joten ulkoilijat eivät välttämättä tiedä ja osaa varoa lentäviä kiekkoja.

Radan kokonaispituus: 1893 m

Radan Par: 64

Väylät ovat kohtuullisen mittaisia ja sopivat eritysesti aloittelijoille, mutta toki tämä kapeiden väylien rata haastaa kokeneitakin harrastajia. Väylien pituudet ovat 37-215 m.

Autojen pysäköinti on Urheilutie 3 parkkipaikalla (HUOM! Koulujen aukioloaikaan lämpötolppapaikat on varattu koulun henkilökunnalle) ja Siilotien päässä.

Radan rakentaja ja ylläpitäjä: Petäjäveden kunta ja FGP – FrisbeeGolf Petäjävesi ry (FGP)

Lisätietoja radasta ja frisbeegolfista Petäjävedellä seuran sivuilla.

Radan tiedot

  • Osoite

    Urheilutie 3
    41900 Petäjävesi


  • Rata kartalla

  • Perustettu

    2013

  • Korit

    Prodigy

  • Väylien määrä

    18

  • Heittopaikat

    Tekonurmi

  • Pinnanmuodot

    Mäkinen, paljon korkeuseroja

  • Opasteet

    Itsetehdyt opasteet

  • Ratatyyppi

    Metsärata

  • Ylläpito

    Satunnainen

  • Ratamestari

    FGP - Frisbeegolf Petäjävesi ry

  • Suunnittelija

    FGP - FrisbeeGolf Petäjävesi ry

  • Ilmainen/maksullinen

    ilmainen

  • Lisätietoja

    Rata päivitetty 20 väyläiseksi. Rata tällä hetkellä hyvässä kunnossa.

  • Talvipelattavuus

    Ei tiedossa

Videoesittely

Väyläkuvaukset

Kettulanvuori

Ratakartta

Väylä 1: Kettulanvuori #1

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 2: Kettulanvuori #2

Pituus 94 metriä. Par 3

Väylä 3: Kettulanvuori #3

Pituus 48 metriä. Par 3

Väylä 4: Kettulanvuori #4

Pituus 65 metriä. Par 3

Väylä 5: Kettulanvuori #5

Pituus 56 metriä. Par 3

Väylä 6: Kettulanvuori #6

Pituus 78 metriä. Par 3

Väylä 7: Kettulanvuori #7

Pituus 54 metriä. Par 3

Väylä 8: Kettulanvuori #8

Pituus 225 metriä. Par 5

Väylä 9: Kettulanvuori #9

Pituus 215 metriä. Par 4

Väylä 10: Kettulanvuori #10

Pituus 204 metriä. Par 5

Väylä 11: Kettulanvuori #11

Pituus 107 metriä. Par 3

Alamäkeen heitettävä. Oikea puoli tiheähköä yksityisen metsää. OB-alue väylän vasemmalla puolella ja korin takana. Kiekon lentäessä OB-alueelle, pelaamista jatketaan kiekon ulosmenopaikasta ja tulokseen lisätään yksi rangaistusheitto. Varmista ennen avausheittoasi, että väylä on vapaa.

Väylä 12: Kettulanvuori #12

Pituus 95 metriä. Par 3

Väylä 13: Kettulanvuori #13

Pituus 100 metriä. Par 3

Väylä 14: Kettulanvuori #14

Pituus 118 metriä. Par 3

Väylä 15: Kettulanvuori #15

Pituus 62 metriä. Par 3

Loivaan ylämäkeen heitettävä suora ja kapea väylä. Kori kallion päällä.

Väylä 16: Kettulanvuori #16

Pituus 177 metriä. Par 4

Väylä 17: Kettulanvuori #17

Pituus 61 metriä. Par 3

Väylä 18: Kettulanvuori #18

Pituus 103 metriä. Par 3

11 arvostelua radalle “Kettulanvuori

    Kävin zucalla… ei ihan paras kokemus sen kanssa. Rata oli monin paikoin märkä tai mutainen. Väylät 2-5 hieman haasteellisessa maastossa. Ilman itikka invaasiota ja märkiä paikkoja olisi ollut varmaan kivempi kokemus. Ehkä jonku hellekauden jälkeen olisi ollut parempi. Tälläiselle 900+ pelaajalle varmaan jokainen väylään voisi saada birdien. Nyt kylmiltään tuli puoleen.

    Petäjäveden kunnan keskustassa Kirkonkylän koulun naapurissa Kettulanvuoren ulkoilualueella Kettulanvuoren frisbeegolfrata. Pituutta radalla 20-väylää (1893m) ja A2-luokitus. Kiekon perässä tuli käveltyä 6200m.

    Petäjäveden rata sisälsi runsaasti korkeuseroja, joten reippaasta kuntoilusta kävi radan kiertäminen. Korkeuseroja oli hyödynnetty hyvin, sillä niin ylä kuin alamäkiäkin löytyi tasamaan lisäksi. Väylät olivat vaihtelevia, ei mitään helppoa tekemistä, vaikka yhteispituus ei kovin kova ollutkaan. Heittolinjat selkeät jokaisella väylällä ja heittotilaa usein ilahduttavan paljon. Siirtymät ok mittaiset, ainoastaan 1 > 2 pidempi. Väylistä osa meni puhtaasti metsässä ja osa seuraili sitten pururadan linjoja. Näiden väylien suhde oli kuitenkin hyvä eikä esim. pelkkiä pururataväyliä ollut liikaa, kuten liian monesti on tapana…

    Suosikkiväyliä kolmekin kappaletta. Nro 2 oli pitkään aikaan jyrkin väylä mitä on ylöspäin kavunnut (hienot maisemat päältä). Nro 5 oli aika uniikki ja metka alamäkiväylä, oikeasti hieno. Hieno oli myös nro 18 lyhyt alamäkiväylä.

    Rakenteista korit olivat parasta radan osaa, aivan priimakuntoiset! Teet olivat pääosin tarpeeksi isot, mutta kunto hieman vaihteli. Lukittu löytökiekkolaatikko löytyi likeltä 2-väylän heittopaikkaa. Löytyi myös jokunen roskis. 9-väylän jälkeen löytyi tulipaikka ilman puita ( !!! ) ja lukittu ( !!! ) huussi… jep! Se lukitus auttoikin kovasti ison hädän kourissa tuskaillutta heittäjää… Talvella rata ei käytössä hiihtolatujen takia.

    Mutta, että, jotta… ei. Infokartta ei löytynyt sitkeän metsästämisen jälkeenkään. Fgr-linkki ohjaa pysäköimään koulun ja urheilukentän parkkiin missä eka väylä ja sieltä reilu siirtymä kakkoselle. Kohden kakkosta suunnistaessa löytyi se löytökiekkolaatikko ja oletettu paikka ratakartalle, missä ei kuitenkaan mitään ollut. Miksi ihmeessä rata”kartta” ja laatikko olivat tuolla, kun opastus on ihan jonnekin muualle, hyvin epälooginen startti radalle!

    Kiukun pihinää ja puhinaa sai allekirjoittaneessa aikaiseksi opasteiden surkeus! Voi itku sentään… koulun parkista ei löytynyt karttaa, ei 1-väylän heittopaikkaopastetta, ei löytynyt mitään next tee -kylttiä kakkoselle mitä saikin sitten ihan huolella arvuutella, kun karttakaan ei siltä osin pitänyt paikkaansa. Heittopaikkaopasteet puuttuivat väyliltä 1, 2, 8, 10 ja 20 ja hyvin monella muullakin repsottivat melkein irti. Next tee -kylttejä ilmaantui alun sokkokävelyn jälkeen, mutta silti lukuisia väyliä sai arpoa, jotta mihinköhän suuntaan on käveltävä, erityisesti väylät 2, 4 ja 19.

    Opasteiden kokonaisvaltainen rappiotila oli kaikkein suurin puute Petäjäveden radalla! Vaikka alun katastrofin jälkeen tilanne hieman paranikin, niin silti taso oli surkea. Ja, jos alussa kettuuntuu surkeisiin opasteisiin, niin sitä tunnetta on vaikea korjata enää loppuväylillä. Hasardiväylien kuningas oli nelonen missä heitettiin sokkona ylämäkeen juuri siihen suuntaan mistä ko. väylälle kävellään, mikä lie ajatus moisessa?!? Kolmosella älä pliis heitä puttia tai lähestymistä korin taakse liian pitkäksi tai löytyy kiekko hyvin jännästä paikasta.

    Opasteiden alennustila leimasi omaa pelikierrosta paljon. Ei infokarttaa ja kaikki muutkin mahdolliset opasteet hyvin puutteelliset, niin ei hirveästi naurattanut, ei. Jatkuva kartan lukeminen sai kettuuntumaan entistä enemmän kierrokseen. Tämä on sikäli harmi, sillä ei rata missään nimessä huono ollut ja korkeuseroja, hyviä maisemia ja hienoja väyliäkin riitti. Periaatteessa siis kasassa oli oikein hyvän radan ainekset ja opasteiden kuntoon laitto nostaisi omaa arviotakin parilla pykälällä. Tuossa kunnossa ei varmuudella uudestaan!

    2/5

    PS. Radan luokitus tipahtaa ylläpidon toimesta 2-tasolle. Ilmoitelkaa sitten, kun opasteet taas kukoistavat, niin tehdään muutos ylöspäin.

    Rata pelattu 23.6.2020, aloittelijan ajatuksia:

    Ohikulkumatkalla tuli tsekattua Petäjäveden ylpeys frisbeegolfin suhteen. Ja noh, jos nyt ihan rehellisiä ollaan niin ei tuolla nyt aivan määräänsä enempää kannata ylpeillä.

    Rata alkoi hienolla ykkösväylällä urheilukentän vieressä, mutta ne kolme seuraavaa.. Voi pojat! Kakkosta en aluksi meinannut edes löytää huonojen opasteiden takia, ja väylä itsessään oli melkein pystysuora seinämä ylös. Kolmonen oli muuten vain hassu heitto, ja sinänsä vaarallinen koska autoja olisi voinut ajaa milloin tahansa. Nelosen opastettakin etsiessä meni hetki.

    Onneksi näiden kolmen hirveyden jälkeen rata parani, toki kuten aiemmin mainittua, vähän turhan paljon mukailtiin kuntorataa. Ehkä oma suosikkiväylä numero 5, missä sai valita kahden reitin väliltä alamäkiheitossa.

    Nuo kolme alkupään väylää jätti kuitenkin sen verran pahan mielen, että ei tälle radalle voi arvosanaa 3/5 parempaa antaa. Ei ole tarvetta tulla uudestaan.

    PS: Itikkamyrkky on täällä kova sana.

    Hauska ja kiva rata, jossa voi monipuolisesti käyttää eri kiekkoja. Radalla ei ole ratakarttaa, mutta kännykän kartan kanssa pärjäsi hyvin. Joissakin väylissä siirtymät pitkiä, mutta se ei niinkään haitannut. Kokonaisuudessaan kiva paikka?

    Karttalinkki vie suoraan pelipaikalle ja puttikori näkyy kentän päädyssä. Ratakarttaa en paikalta löytänyt, mutta ensimmäinen väylä lähtee kentän laidalta, ja kännykän kartan avulla pärjäsi hienosti. Väylät ovat monipuolisia ja haastavia. Heittovalikoimaa saa käyttää monipuolisesti. Tiit ovat kunnossa ja korit hyvää laatua. Jonkin verran väylien välillä on siirtymistä, mutta toisaalta rata on mukailee kuntorataa, joten suurin osa siirtymistä on helppokulkuista. Triplamandosaari oli hienosti toteutettu. Ratana käymisen arvoinen paikka. vahva 3½/5.

    Ehkä suurin pettymys ikinä tämä rata. Ratakartta minkä google antaa on väärä. Todella huonot opasteet ja sitäkin surkeemmin suunniteltu rata koska siirtymiä on jos jonkin pituista. Todella mielenkiintoset väylät mutta lopetin kesken koska meni hermo huonoihin opasteisiin ja siirtymiin. Vähän vois koittaa panostaa näihin ratojen tekemiseen. Ei täällä jykylän nurkissa oli mitään hyviä maksuttomia ratoja. Ottakaa mallia turun nurkista jossa ei maksullisia ratoja olekaan ja ratoja riittää.

    Hauska rata jossa saa/joutuu käyttämään monipuolisesti kaikenlaisia heittoja. Ehkä yhtenä erikoisimmista väylistä mainittakoon väylä nro: 3. Lyhyt rata joka tulee silti lähes joka kerta aliarvioitua. Pro-tip: Tällä radalla pikku antsa auttaa.

    Yleisilmeeltään kelvollinen rata, tosin turhan ”pururatamainen”. Muutama aika hauskasti tehty erikoisempi väylä. Usealla väylällä avauksen karatessa päätyy aikamoiseen metsikköön, joten upsi tulee tutuksi ellei pysy väylällä.

Vastaa